Wednesday, January 26, 2011

Psoriasis tu apa?

Sometimes bila kita atau orang tersayang or even family kena sesuatu penyakit tu, kita pon ikut cari jugak apa la penyakit dia ni. Ok, this is something I found and I want to share it.

Psoriasis ialah sejenis penyakit kulit yang penderita nya mengalami proses pergantian kulit yang terlalu cepat. Kemunculan penyakit ini terkadang untuk jangka waktu lama atau timbul/hilang, penyakit ini secara klinis sifatnya tidak mengancam jiwa, tidak menular tetapi karena timbulnya dapat terjadi pada bagian tubuh mana saja sehingga dapat menurunkan kualiti hidup serta menggangu kekuatkan mental seseorang bila tidak dirawat dengan baik.

So, untuk sesiapa yang mengidap penyakit ini, saya nasihatkan no need to worry too much. Memang la kita akan bimbang. Tambah-tambah lagi bila doctor cakap you ada psoriasis kan. My advice is, don’t worry. You will live with it, so study pasal psoriasis, and try to accept it. (macam doctor la pulak ya =)

Berbeza dengan pergantian kulit pada manusia normal yang biasanya berlangsung selama tiga sampai empat minggu, proses pergantian kulit pada penderita psoriasis berlangsung secara cepat yaitu sekitar 2–4 hari, (bahkan boleh terjadi lebih cepat) pergantian sel kulit yang banyak dan menebal.

Sampai sekarang ini penyakit Psoriasis belum diketahui penyebabnya secara pasti, sehingga belum ada pengubatan yang dapat menyembuhkan secara total penyakit Psoriasis.

Biasanya, Kulit penderita Psoriasis awalnya tampak seperti bintik merah yang makin melebar dan ditumbuhi sisik lebar putih berlapis-lapis. Tumbuhnya tidak selalu di seluruh bagian kulit tubuh kadang-kadang hanya timbul pada tempat-tempat tertentu saja, karena pergiliran sel sel kulit bagian lainnya berjalan normal. Psoriasis pada kulit kepala dapat menyerupai ketombe, sedangkan pada lempeng kuku tampang lubang-lubang kecil rapuh atau keruh. Penyakit Psoriasis dapat disertai dengan / tanpa rasa gatal . Kulit dapat membaik seperti kulit normal lainnya setelah warna kemerahan , putih atau kehitaman bekas Psoriasis.

Pada beberapa jenis Psoriasis, komplikasi yang diakibatkan dapat menjadi serius, seperti pada Psoriasis artropi yaitu Psoriasis yang menyerang sendi, Psoriasis bernanah (Psoriasis Postulosa) dan terakhir seluruh kulit akan menjadi merah disertai badan menggigil (Eritoderma)

Memang diakui , orang yang mengidap penyakit ni akan rasa rendah diri sebab kulit tak cantik. Lagi la kalau nak pergi gunting rambut, aunty gunting rambut tu cakap “ you punya kepala banyak kelemumur meii. Syampu apa you pakai. Kasi tukar la.” Standard la tu. Tak ramai yang erexpose dengan penyakit macam ni. So cakap la kat aunty tu balik. Kasi cuci baik-baik ya aunty. Nanti saya datang lagi. Confirm aunty tu diam. Hehehe.

p/s : hope I can help someone with psoriasis cope with it =)

0 comments:

Post a Comment